20 December 2008

AlaMAK

Peristiwa pertama... Seingat saya, sekitar setahun yang lepas, ketika di Johor Baharu, saya dan seorang rakan duduk dalam sebuah bilik pejabat dengan seorang kenalan dari K.Lumpur yang akan membentang ceramah 'dakwah'. Teman ini meminta untuk memperkemaskan bahan-bahan ceramahnya yang akan dibentang melalui power point. Sesuatu yang 'menakjubkan' saya, apabila rakan penceramah ini merunggut ( lebih dari 3 kali )sambil menyebut,"ALAMAKKK, silap lagi".

Dan beberapa hari yang lepas, seorang kenalan menelepon saya untuk perbincangan sesuatu perkara. Dari perbualan itu, saya memahami dia sedang berbincang dengan beberapa rakanya. Terdengar oleh saya, kenalan saya itu mengucapkan juga, "alamakkk...." ( mungkin respon dari sesuatu kesilapan )

Ulasan:-

1. Apabila menyebut nama emak, emak kita tidak akan mendengar, tetapi menyebut nama Allah, Allah Maha mendengar!!

2. Bukankah hati yang dekat dan kerap menyebut nama Allah, akan juga menyebut nama Allah ketika dia melatah atau tersasul!!

3. Kasih sayang emak memang hebat, dan anak soleh selalu mengingati emaknya, tetapi kasih sayang Allah mengatasi segala-galanya, maka sebutlah selalu nama-Nya.

4. Kisah yang pertama tadi, penceramah berceramah tentang mendaulahkan sistem Allah pada diri dan alam ini ketika mindanya dalam kawalan, tetapi apabila minda di luar kawalan, nama Allah tidak terkeluar!
petikan di atas aku copy n paste dari blog pakcik aku.. Dr.Yusuf Abbas(adik ayah)
aku agak tertarik ngan artikel ni..n sbb tu aku nak share dgn korunk..
ianya buat renungan dan panduan kita bersama..


mood::mBerangan:
Munirah Abd's Facebook profile

No comments:

Post a Comment

Dear readers,comments make me happy and make me smile!! Yes!! your comments will be moderated.Dont worry about that ok.. Its a procedure to kick out spammer and mosquitos.Thank you.

# NO SPAM OK!!!
# Comment is awaiting on moderation.
# No harsh word!!


Thanks for your comment!! *wink*

Hello 2018

Assalamualaikum and Hi Guys; This year my double H started going to school!! Tadika la of course.. haha.. So we decided to send them to Ta...