28 July 2010

Kenapa Alfonso tak menawan Kedah dan P.Pinang

Salam;

mari kita belajar sejarah hari ini. Saya pun baru tau.. hehe Thank to bff  Syira Zainal for the email :p



Alfonso de albuqurque meyampaikan hasratnya kepada raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke asia tenggara (melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat.


> raja portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera
(158 biji kapal, 15300 (anggaran) bala tentera

Portugis menghantar perisik ke melaka untuk megetahui keadaan kekuatan pertahanan disana.

Oct 1510
> alfonso berjaya menawan melaka setelah berhempas pulas melawan 5
pahlawan melayu terhandal ( hang tuah, hang lekir, hang lekiu,hang jebat dan hang kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak alfonso, untuk menawan melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bers audara..akhirnya dapat juga menawan melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

1512
> setahun 12 bulan kemudian alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke
kedah dan p.pinang, yang kitika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula rantau ini.

feb 1512
> alfonso menghantar perisik ke kedah dan pulau pinang untuk
mengetahui kekuatan bala tentera di sana ( Kedah dan p.pinag ) mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar kedah dan pulau pinang untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .

Semiggu selepas FEB 1512
> Perisik balik ke melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada > Alfonso

Dibawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan al fonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah;

Perisik 1.2.3> selamat pagi tuan (sambil bertabik)
al fonso > selamat pagi

Perisik 1 > Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan kedah dan pulau pinang
al fonso > Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? (dengan nada marah dan bongkak)

Perisik 2 > Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal hang tuah, hang jebat, hang kasturi, hang likir dan hang lekiu pun kita kehilagan hampir 15k bala tentera, inikan pula kita nak menawan kedah dan perlis yang mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3 > Betoi tu tuan...antaranya hang sihat, hang buat apa, hang apa khabar, hang lagu mana, hang pi mana, hang nak pi mana, hang singgah dulu ,bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang macam macam lagi hang ada kat sana.....

Mendengar hasil risikan itu alfonso pun tak jadi nak pi serang kedah dan pulau pinang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu melaka amat ngeri......ini kan pula nak berhadapan sekian dimaklumkan. ....beribu ribu hang kat kedah dan pulau pinang.




hahha ..tergelak2x when i read this email!! hikssss..betui gak bila di pk pk balik. hahahah :p



love;

Munirah Abd

3 comments:

  1. ahahaha~ :lol:
    aku pon tergelak2x bace email nih. opismate aku yg sorg tuh slalu giler kasik email2x yg camnih kat aku. hikhik~ ;-)

    ReplyDelete
  2. hahhaahaha...
    lawak btui lah
    semua hang keluar!! :razz:
    thanks for sharing!

    ReplyDelete

Dear readers,comments make me happy and make me smile!! Yes!! your comments will be moderated.Dont worry about that ok.. Its a procedure to kick out spammer and mosquitos.Thank you.

# NO SPAM OK!!!
# Comment is awaiting on moderation.
# No harsh word!!


Thanks for your comment!! *wink*